DERFOR ER EN KEYWORD ANALYSE VIGTIG!

Og sådan bruger vi det i vores SEO arbejde.

KONTAKT OS

Find de rigtige søgeord

Ofte tager virksomhedsejere, webbureauer og eksperter fejl når de i forbindelse med SEO arbejdet, bevidst går efter ”toppen af kransekagen” i søgeordsuniverset. I min optik handler SEO ikke om at gå efter de søgeord der ligger ”lige til højrebenet”. Det er nemlig langt fra sikkert, at netop de søgeord også er realistiske at få i toppen af Google, på den korte bane.

Vælger man den nemme løsning, og kun går efter de korte søgninger bliver resultatet ofte en dårlig placering på Google, og for kunden en meget lang proces, før der er tale om en decideret forskel.

Dine valgte keywords bør ikke være begreber eller urealistiske mål.

I mange tilfælde vælger ejere af hjemmesider at fokusere på keywords der har mange søgninger i henhold til Google keyword tool. Ofte bliver disse typer af keywords valgt, de er mest attraktive og lokker med mange besøg, hvilket er helt forståeligt. Her er det bare vigtigt at forstå, at vejen til søgemaskinernes side 1, på disse keywords er meget lang og kræver meget arbejde.

Eksempelvis vil toppen af kransekagen i søgeuniverset ofte være begreber. Eksempelvis keywords som advokat, tømrer, tennissokker eller frisør. Her skal man huske på, at Google keyword tool ”bare” fortæller os hvor mange gange dette ord har indgået i en specifik søgning. Det kunne være søgninger som:

  • hvide tennissokker i størrelse 42
  • Advokat til testamente
  • Billig tømrer Nordsjælland
  • Frisør til børn

Ovenstående sætninger har naturligvis markant færre søgninger end begreberne nævnt tidligere. Men de er til gengæld, i de fleste tilfælde, meget mere værd som trafik for vores kunder. Samtidig er konkurrencen i Googles organiske område så meget mindre, at vi skaber side 1 placeringer på langt kortere tid. Placeringer der over en kort periode giver relevant trafik.

Vi bruger realistiske mål og anvender KEI i vores keyword analyser

Vi har på baggrund af denne teori vendt op og ned på vores SEO produkt. Vi vil nemlig hellere fokusere på 8 ”long tail” søgetermer, der på kort sigt kan skabe 1.000 besøg om måneden, fremfor at bruge alle kræfterne på 1 begreb med 8.000 søgninger, der måske aldrig rammer side 1.

Hos os tager en rigtig keyword analyse længere tid end hos mange andre. Tiden bliver brugt til at finde alle ”hullerne” i osten. Forstået på den måde, at vi bruger tiden på at finde frem til ”Hvad folk i virkeligheden søger på”. Ikke hvad Google siger bliver søgt mest på.

I vores SEO-arbejde benytter vi os bl.a. af et værktøj, og en formel der hedder KEI (Keyword effectiveness index). Arbejdet med KEI giver os muligheden for at finde frem til hvilke keywords der giver mening at arbejde koncentreret med, på vores kunders hjemmesider. Kort fortalt er det en dataindsamling fra søgemaskinerne, der fortæller os præcis hvor mange hjemmesider der skriver om de keywords vi er interesseret i selv at benytte. Er der for mange om buddet, går vi videre til en anden god formulering. Dette bliver vi ved med indtil vi finder den formulering, der på kort sigt, kan blande sig i toppen af søgemaskinernes index.

Derfor er en korrekt keyword analyse vigtig!

Så, hvorfor er en korrekt keyword analyse vigtig? – Fordi, uden denne ender du med at gætte, og i SEO-verdenen har du ikke råd, eller tid til dette. For os alle gælder det om at kunne se resultater, på den korte bane… ikke om 6 måneder, eller om et år.

Har du brug for en gennemgang af dit søgeordsunivers eller dine muligheder for effektiv SEO, så kontakt os helt uforpligtende. Vi hører gerne fra dig og sidder klar ved telefonen.

Keyword effectiveness index

LAD OS TAGE EN SNAK PÅ OM DIT NÆSTE PROJEKT!